:
آن که نیت گناه کردهاست، هرچند که به فعل آن دست نیافتهاست، دل را از دست داده است.
و اگر به فعلش هم دست یافت، فقه براى او حکمى دارد.
سارق که به نیّت سرقت از خانهاش بیرون شد، و به هدف پلیدش نرسید، احکام سارق بر او جارى نیست، و لکن عذابى و نکالى شدیدتر از قطعِ ید بر جان خود وارد نموده است، «وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ» [سوره بقره:284]
اگر آنچه را که در نفس شما است، آشکار کنید، و یا پنهان بدارید، خداوند شما را بدان محاسبه میکند.
امام صادق علیه السلام فرمود: نگاه به گناه نکنید که کوچک است، ببینید گناهِ چه کسى را میکنید.
علماى ما فرمودهاند: همه گناهان ذنوب کبیرهاند،
و صغیره، به قیاس و نسبت بعضى از آنها با بعضى دیگر است.
_________________
مجموعه مقالات
حضرت علامه حسن زاده ی آملی
و اگر به فعلش هم دست یافت، فقه براى او حکمى دارد.
سارق که به نیّت سرقت از خانهاش بیرون شد، و به هدف پلیدش نرسید، احکام سارق بر او جارى نیست، و لکن عذابى و نکالى شدیدتر از قطعِ ید بر جان خود وارد نموده است، «وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ» [سوره بقره:284]
اگر آنچه را که در نفس شما است، آشکار کنید، و یا پنهان بدارید، خداوند شما را بدان محاسبه میکند.
امام صادق علیه السلام فرمود: نگاه به گناه نکنید که کوچک است، ببینید گناهِ چه کسى را میکنید.
علماى ما فرمودهاند: همه گناهان ذنوب کبیرهاند،
و صغیره، به قیاس و نسبت بعضى از آنها با بعضى دیگر است.
_________________
مجموعه مقالات
حضرت علامه حسن زاده ی آملی